fredag den 16. marts 2018

Martshaven


Jeg har mærket efter med spaden forskellige steder i haven, og jeg kan med glæde konstatere, at nu er jorden tøet op. Det betyder jo bl.a., at man godt kan luge i bedene. Hadeukrudtet her i haven i forårsmånederne er vedbendærenpris. Planterne myldrer frem overalt, så det er bare med at komme i gang med at luge dem op. Jeg har givet haven kalk, og roserne har fået naturgødning. Den pilebladede pære er blevet beskåret. Og så er der blevet ryddet lidt op, fliserne er blevet fejet, og der er sat et par potter med forårsblomster frem på havebordet. Det pynter alt sammen.
 
 
Vintergækker og erantis blomstrer fortsat, og nu har de fået selskab af  dorthealiljerne.
 
 
Inden længe vil påskeliljerne også springe ud. Jeg tror, de når det til påske.


Ved bagdøren gror en gammel klatrehortensia. Den er skøn på alle årstider, men jeg kan især godt lide, når den står med nøgne, krogede grene.


Det gamle æbletræ er også smukt med sine krogede grene.


Fignerne er dekorative, men de klarer aldrig vinteren. Inden længe vil de falde af. Men der kommer heldigvis nye frugter, som når at modne hen over sommeren.


Den fine stub er fra et egetræ, som vi fik fældet i vinter.


Kurven er fyldt med runde strandsten, der venter på at blive lagt i haven. Stenene skal indgå i en havegang sammen med betonfliser.


På havebordet står en buket porse. Jeg synes, porsen er så dekorativ, så jeg plukker altid en stor buket til jul, så har jeg pynt til krukker og vaser hele vinteren. Porsen finder jeg i naturen. I Vestjylland vokser den i store områder.



Indenfor er der grønt i vindueskarmene. I forbindelse med, at jeg har plantet potteplanterne om i nyt jord, har jeg taget stiklinger af flere af dem.


På sofabordet ligger der på denne årstid altid havebøger og -blade parat til at give inspiration og viden til kommende haveprojekter. Lige nu ligger "Gardeners' World Magazine". Heri er der masser af inspiration til, hvordan man tilplanter krukker.

I de seneste år har det været populært at sætte mange krukker sammen i en stor gruppe og kun plante en slags planter i hver krukke. Men sidste år begyndte vi at se flere og flere sammenplantninger. I magasinet er der stort set kun vist sammenplantninger. Man behøver jo ikke at lade sig diktere af moden, men jeg synes, det er spændende at lave sammenplantninger. Og så kan man jo nøjes med en enkelt krukke i stedet for at have en hel gruppe.


22 kommentarer:

  1. Så fint å se våren hos deg gjennom de fine bildene dine. Det tar nok en stund til før vi er der, men det er ikke frost i bakken under snøen, så det går fort bare snøen smelter snart.
    Veldig morsomt å finne bloggen din.
    Ha en fin dag!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre siger vejrmeldingen, at vi skal have frost igen, så foråret må nok vente lidt.
      Det er altid spændende, når bloggen får besøg af en ny. Jeg glæder mig også til at finde din blog.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    "Vedbendærenpris" så fik jeg lige navnet på dette frygteligt irriterende ukrudt - jeg er lykkedes at få det totalt væk fra 2 mindre bed, men en enkelt der står skjult og når i blomst, så er det forfra igen.
    ja, det er en supertid at håndluge på - selv det stideste græs kommer let op!

    Idag er jorden dog frossen her, men det skulle vende på onsdag...

    Det ser godt ud hos dig - parat til forårseksplosionen, mon ikke den er lige om hjørnet?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, vi lige skal have et par dage med frostvejr, men så kommer foråret helt sikkert. Og ja, det bliver en eksplosion, og jeg glæder mig SÅ meget.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Sikken et dejligt optimistisk indlæg her midt i den sibiriske kulde. Jeg kendte heller ikke navnet på den irriterende ukrudt, så tak for navnet. Jeg blev overrasket over, at du beskærer pilebladet pære nu, mon det er noget du plejer at gøre her i foråret?
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, vi er midt i marts, så det bliver snart forår. Jeg plejer at beskære pilebladet pære i februar, men jeg fik det ikke lige gjort i år, så det må den finde sig i.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Dit gamle æbletræ fik mig til at tænke på en genudsendelse af et haveprogram forleden, hvor Kjeld Slot instruerede i, hvordan man skal børste gamle æbletræer fri for mos og lav på stammen og derefter smøre den ind i en blanding af vand, ler og hestemøg. Vi var nu enige om, at vi næppe kommer til at følge hans råd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, ha! Det kommer heller ikke til at ske her. Min havestil er lidt mere afslappet. Mos og lav er ser så smukt ud, og træet plejer forøvrigt at give mange æbler.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!

    Ooh..jag kommer ihåg dina vackra porsbuketter från säkert ett år tillbaka och jag minns att du även visade bilder från deras naturliga växtplats, jättefint!

    Och ditt gamla äppelträd är så ståtligt med krokiga grenar och vackert bevuxet med mossa och lav, du vet att jag gillar när mossa och lavar får bre ut sig. De skadar inte trädet och massor med småkryp får skydd där.

    Tänk att du fått vår, här känns det just nu oändligt långt bort, vi har just nu den kallaste perioden på hela vinter. En mycket sen vår i år.

    En skön helg Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig godt husket Gunilla. Jeg synes også mos og lav ser smukt ud, og vi skal jo værne om dyrelivet.
      Heldigvis ved vi, at foråret er på vej, selvom den lader vente på sig.
      Du må også have en rigtig god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Her er alt dypfryst og kulden vil ingen ende ta.. Men våriris og crocus trosser frosten og gir farge til hagen :-)) Og vi skal få solskinn hele helgen! Herlig :-)) God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, der altid er nogle seje planter som våriris og krokus, der trodser frost og storm og troligt kommer år efter år.
      Jeg holder så meget af Grønland og grønlænderne, så jeg har virkelig nydt jeres smukke rejsebeskrivelser fra Grønland.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Deilige vårbilder! De varmer en frossen hagesjel.
    God weekend.

    SvarSlet
  8. Det er da dejligt, at mine billeder kan varme dig lidt.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Jamen så härligt, du har ju redan VÅR!! Här snöar det lite idag också, isande kallt ute...
    Nåja, snart så är mars över.
    Varm kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret har ladet vente på sig i år, men vi ved, det kommer. Det bliver skønt, når vi kan tage havemøblerne i brug igen.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Å, så heldig du er. Hagen din er det jeg det jeg drømmer om. Jeg håper det ikke er altfor lenge til at noe skjer i hagen. Du viser inspirerende bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Dagene længes, og om lidt går vi på sommertid. Mon ikke også, der snart kommer lunere vejr.
      Du må også have det godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Uh, det må være koldt om fingrene at luge på denne tid.
    Men det ser hyggeligt ud med forårspynten og Porse er super dekorativ - den vil jeg se om jeg kan finde et sted næste år.
    Jeg har i nogle år praktiseret sammenplantninger i nogle krukker - jeg planter bl.a. cosmos og edderkoppeplante sammen og jeg synes også at rød havemelde og bakkestjerne gør sig godt i krukker sammen med andre
    sommerblomster. Sammenplantninger er en god måde at spare på antallet af krukker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for ideerne til sammenplantninger. Jeg har aldrig haft edderkoppeplante i haven, men jeg har set den anbefalet på flere haveblogs, så jeg tror, den skal prøves. I bund og grund er krukker jo temmelig arbejdskrævende, så jeg vil ikke have noget imod at spare lidt på dem. Jeg har måske også lidt svært ved at se ideen i at have en hel masse krukker samlet, så kan man vel næsten lige så godt anlægge et blomsterbed.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Vilken härlig vår du har. Och tjälen är borta också. Här lär det nog dröja ett tag ännu. Vi fick 5 cm snö inatt igen. Det är en mycket sen vår i år. Ser fram emot att få se dina krukplanteringar sedan. Det är verkligen ett bra sätt att odla på. Man får fin effekt precis där man vill ha det.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret får langsomt overtaget, og dag for dag kommer der flere blomster i haven. Men jeg synes, vinteren har været lang i år. Jeg har ikke helt planlagt, hvordan mine krukker kommer til at se ud, men jeg skal nok tage billeder af dem.

      Hilsen Elna

      Slet